Med fare for å tråkke noen av de flotte menneskene jeg har møtt i seilbåtjakten på tærne må jeg skrive litt om dette temaet.

For det finnes mange ulike personer der ute, og godt er det. Det er jo noe av det fantastiske med mennesker: vi er unike hver og en av oss. Samtidig som vi har noen felles tendenser og preferanser som har blitt samlet i utallige personlighetstester.

Selgertyper

Det finnes to typer selgere sånn jeg ser det:

Den Kalde Logikeren – Denne personen har på forhånd bestemt seg for hva han/hun vil ha for båten og viker ikke fra det. Ikke der og da i alle fall. Denne personen har fulgt med på prising av bruktbåter, sjekket med importør og har egentlig full kontroll. Det denne personen ofte glemmer er at det er ulike mennesker han/hun møter og kan bli så rigid på pris at han (det er oftest en han som selger båt av en eller annen grunn) nekter å godta et bud rett under det han krever. For så 3 dager etter sette ned prisen tilsvarende uten å kontakte den som la inn budet. Jeg har møtt noen sånne underveis og opplevd det. Når du selger en båt til 1.000.000,- hva har da egentlig 20.000 å si? Det samme gjelder for kjøp. Her er det logikk som styrer personen.

Den Kalde Logikeren
(Bilde: 16personalities.com)

Den Hyggelige Følelseskladden – Denne personen oppfattes fort som jovial og koselig. Han/hun inviterer selvsagt på kaffe for å slå av en prat. Og tar deg gjerne ut en tur med båten hvis du er veldig interessert. Denne personen snakker om båten med innlevelse og følelser. Han/hun er trist fordi de skal skilles fra båten. Denne personen velger å selge båten til den han/hun liker og kan strekke seg når de vet at båten blir godt ivaretatt. Verdier er viktig for denne personen.

Den Hyggelige Følelseskladden (Bilde: 16personalities.com)

Essensen i dette er at du vil møte litt av begge i alle personer. Men et av trekkene vil oftest synes mye mer. Og det er bare tilfeldig at bildene her er av hankjønn og hunkjønn der de er.

Men det kan være lurt å vite hvem du møter når du skal kjøpe båt.

Møter du Den Kalde Logikeren så er det veldig smart å bruke logikk tilbake. Du får avslag i prisen hvis du kan liste opp ting som må gjøres og hva det koster. Du får båten som den er og du kan ikke forvente noe særlig støtte etterpå. Det kan til og med hende at de holder feil/mangler skjult.

Møter du Den Hyggelige Følelseskladden så er det veldig lurt å være hyggelig, ta deg god tid til å prate og si ja til den kaffen. Hvis de liker deg godt får du mest sannsynlig avslag på båten. Dette blir en hyggelig handel. Og dukker det opp feil i etterkant så vil de garantert hjelpe til fordi de får dårlig samvittighet. Jeg tror min er i denne kategorien og det liker jeg veldig godt.

Forhandlere og båtmeglere

Når jeg har møtt og snakket med forhandlere og båtmeglere, så sier de alle at du må regne med at alle båter er i utgangspunktet overpriset. Er det en megler eller forhandler koblet på så får de ca 5-6% kommisjon på salget. I følge de jeg har snakket med så opererer de fleste på finn.no med priser som ligger et sted mellom 10-20% over det de forventer. Så det betyr at du kan prute tilsvarende. Jeg fikk min båt ..% under prisantydning. Jeg vet at forhandlere spesielt har et ønske om å holde bruktprisene oppe, det gir bedre butikk. En av forhandlere ga en bruktverdi til meg på en konkret båt på ca 1 100 000,-. Samtidig sa de til eier at de burde prøve å legge seg på 1 250 000,- og se hva de får.

Så i praksis betyr dette at en båt som ligger ute til ca 1 000 000 kan du forvente å få til ca 8-900 000,-.

PS! Det gjelder ikke alle. Og det er selvsagt noen stabeist der ute som ikke følger med i timen og tenker at samme pris de så for 10 år siden fortsatt gjelder. De vil du slite med å overbevise. Så gå videre til andre båter og la de svette litt når de ikke får solgt.

Og så finnes det noen perler der ute son er ekstremt godt ivaretatt og påkostet. Da må du regne med å betale mer. Noe de sannsynligvis også er verdt.

God jakt!


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *