Etter hvert som jeg har vært på båtførerprøve kurs, samt seilkurs for nybegynnere, så har kravene mine til båt endret seg noe.

Samtidig har jeg fått sett flere båter og snakket med ulike mennesker. Og ikke minst fått mange gode innspill i ulike Facebook grupper.

Så her kommer mine reviderte krav/ønsker:

Størrelse og alder:

  • 38-43 fot så lenge den skal bli bodd i over vinteren
  • Maks 4 m bredde (ift min båtplass på Vollen)
  • Ikke eldre enn ca 10 år (det blir fort slitt og mye vedlikehold på eldre, samtidig som bankene har krav ift alder)

Seilgarderobe:

  • Bør være oppdatert nyere seilgarderobe (nye seil er en dyr investering)
  • For håndtering alene anbefales rulleseil på begge master. Noen ihuga seilere vil nok være veldig uenige her. Men som instruktøren min sa det som skiller vanlige storseil fra rullestorseil er 1. eller 2. plassen i Ferderseilasen. Jeg klarer meg fint med 2. plassen.
  • Hvis du ikke har rullestorseil bør du i alle fall ha lazybag og lazyjacks
  • Alle fall og liner ført tilbake til cocpit
En av drømmebåtene mine: Jeanneau Sun Oddesey 42 DS (Foto: jeanneau.com)

Elektronikk/Navigasjon/Manøvrering:

  • GPS (et must)
  • En god kartplotter med oppdaterte kart
  • Kompass
  • Log
  • Dybdemåler
  • Vindmåler
  • Autopilot
  • AIS
  • Elektrisk anker foran og bak (ikke et must, men veldig kjekt alene)
  • En elektrisk vinsj hvis båten er stor (blir hardt å heise seilet alene når seilet får en viss størrelse)
  • Baugpropell (vil gjøre det mye enklere å legge til med båten)
  • VHF radio (krever VHF sertifikat)

Sikkerhet:

  • Radarreflektor (kan ettermonteres)
  • Røyksignaler
  • Nødbluss
  • Like mange redningsvester ombord som du forventer å ha antall mennesker (er ditt ansvar at alle har det tilgjengelig)
  • Navigasjonsutstyr for manuell navigering (sjøkart, passer, blyant, paralellforskyver og håndpeilekompass)
  • Heftet «Kartsymboler og kartforklaringer»
  • Førstehjelpsutstyr
  • Sjøveisregler lett tilgjengelig ombord (jeg vurdere synlige klistremerker i cockpit, det er ikke flaut)
  • Brannslokningsapparater
  • Optisk røykvarsler (monteres høyt da røyken stiger)
  • Gasalarm (monteres lavt da gassen synker)
  • CO2 varsler ift dieselvarmer når du bor mye i båten når det er kaldt
  • Brannteppe
  • Redningsflåte (som er sjekket)
  • Sikkerhetsliner da jeg skal ferdes en del alene
  • EPIRB
  • Hesteskobøye

Annet utstyr:

  • Septiktank på toalettene
  • Gjerne elektrisk toalett
  • Sprayhood
  • Cockpittelt
  • God kapasitet på vanntanker (gjerne to stk)
  • Oppdaterte/nyere batterier
  • Jeg vil se det som en fordel med solcellepanel og evt vindkraft ombord
  • Kjekt med liten båt og poengsmotor
  • Webasto er et must sammen med eventuelle andre varmekilder
  • Isolasjonsmatter til vinteren
  • Tepper på gulvene om viteren
  • Brakett for påhengsmotor
  • Mulighet til å koble til landstrøm og å få ladet batterier
  • Fordel at det er plass til to gassflasker (helst 5 kg)
  • Fordel for meg med en liten fryser (men det kan du også kjøpe ekstra fra Biltema)
  • Luftespiler under madrasser for å unngå fuktighet
  • Avfukter
  • Kjekt med en liten båt med påhengsmotor også for å komme seg inn til land ved ankring

Vedlikehold:

Når det kommer til vedlikehold så er jeg nøye med å spørre hva de har gjort med båten og å se hvordan de har ivaretatt den. Lukter det septikk, fukt og diesel i båten så kjøper jeg den ikke uten å undersøke nøye hvor det kommer fra. Har den grunnstøtt? Har de skiftet skroggjennomføringer? Gasslange? Toalettpumper? Sanitærslanger mellom toalett og septikktank? Bunnvedlikehold? Hva med motor og batterier

Hva er det neste prosjektet eier ville gjort med båten? Er det noe han har savnet i båten?

Registrering og finansiering av båten:

Båten jeg skal kjøpe må være registrert i Skipsregisteret da dette kreves av de aller fleste banker hvis du skal ta opp lån med pant i båten. Jeg har fått ordnet finansiering så jeg kan kjøpe båt umiddelbart gjennom Sparebank 1. Det gir meg en trygghet og stor handlefrihet. Samtidig som overraskende mange båter ikke er registrert. Og så vidt meg bekjent er det en omstendelig prosess som tar veldig mange uker (ryktet sier minimum 6 uker). Og du må ha full kontroll og erklæringer fra alle som har eid båten fra verft til siste eier.

Sparebank 1 sine lånemuligheter til båt

Jeg må si at jeg synes Sparebank 1 skiller seg veldig positivt ut fra kundeservice så langt av alle jeg har snakket med. De andre er svært lite innstilt på å lytte til kunden sin. Og henviser til sine lånesøknadsløsninger på nett.

Annet:

Ellers er det viktig siden jeg skal bo i båten at den har ståhøyde, føles litt romslig, har dusj og toalett der du kan bevege deg litt komfortabelt. Den lugaren jeg skal sove i må ha god plass og ikke føles klaustrofobisk.

Jeg ønsker meg en båt som kan være sosial om sommeren, derfor vurderer jeg det dit at jeg vil foretrekke 3 lugarer, men det er ikke et krav. Det finnes mange fine båter der ute med 2 lugarer og plass til å sove i salongen.

En liten ting til: Er du like ny som meg i dette gamet anbefaler jeg deg veldig å ta både båtførerprøven og seilkurs før du kjøper båt. Det hjelper deg veldig når du først skal ut og velge. I dag skal jeg ut og se på to båter: En Benetau og en Delphia.

Så jakten er i gang og jeg vil helst ha tilgang til båten før 15. juni. Da er leiligheten overlevert til de nye eierne.


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *