Det var en fantastisk deilig følelse å dra ut med båten på den første turen i helgen. Det å stå som skipper på egen skute er en god opplevelse som jeg vil huske lenge. Det at drømmen endelig går i oppfyllelse er helt utrolig!

Med på turen var den seilvante kompisen min Rune, ferske fokkeslask Ferdinand og undertegnede kaptein ombord. Vi lastet opp båten med mat og drikke. Og ja: en champagneflaske og marsipankake. Jomfruturen skal feires på skikkelig måte. He, he, he..

Champagne og marsipankake

Med båten følger det en plass på en marina i Gresvik ved Fredrikstad. Den står der fortsatt. Skal flyttes til Vollen i pinsen.

Så turen gikk fra Gresvik, forbi Strømtangen Fyr og ut i fjorden så vi fikk teste både motor og seil. Vi tok en runde rundt ved Søndre og Nordre Misingen.

Oslofjorden utenfor Misingen

Søndre Misingen

Og så dro inn i uthavnen på Søndre Misingen. Der er det en fin liten brygge med grillsted og krakker, søpleskur og to utedoer. Vi la til inntil fjellveggen og fant fort ut at jeg ønsker meg større kulefendere for å legge til et sånt sted.

For et fantastisk flott sted Søndre Misingen er! Masse fugleliv der store deler av området er fuglereservat som vi ikke kan gå på frem til 15. juli. Det var også mange kaniner der ute, men litt for raske til å bli fotomoddeller. Og på toppen var det en gammel lykt, se bildet under

Sent på kvelden etter at både trøndersodd, champagne og marsipankake var fortært fikk vi besøk av en Hunter 31 som la seg utenpå oss. Ombord der var det to trivelige menn fra Fredrikstad. De hadde seilt fra Sandvika med sin nykjøpte båt. Dvs ny var den ikke. Kapteinen hadde solgt den for 3 år siden og hadde nå kjøpt den tilbake igjen. Dog I litt dårligere tilstand enn når han hadde hatt den fikk vi høre av en småirritert kaptein. Ombord på Hunteren ble det et trivelig lag utover natta. Koselig første kveld på tur altså.

Neste dag

På søndag slappet vi av og tok livet med ro om morgenen. Jeg nøt frokost og kaffe med sola skinnende inn på cockpiten. Det var utrolig digg.

Så kastet vi loss og satte kurs for Hollenderbåen og nådde nesten Bolærne før vi snudde og satte kurs tilbake til Strømtangen Fyr og innseilingen til Gresvik.

Hollenderbåen

Problemfritt ble det ikke

Neida, en sånn tur kan ikke gå uten noen utfordringer underveis, men heldigvis ble de løst underveis. Og jeg lærte av de. Den første utfordringen var at alarmen gikk når vi kjørte med motor. Ser ut som om den overlader batteriene og det er jo ikke bra. Har kommunisert med tidligere eier. Og Gresvik Marineservice som har gått igjennom alt før jeg kjøpte båten er koblert på. Blir nok en ordning på det. Ellers blir det mye spenning! 😉

Den ander utfordringen var at vi hadde litt for korte fortøyningstau. Løsningen der og da var å bruke det vi hadde. Nå i etterkant er nye tau kjøpt inn. 4x6m, 2x10m og 1x15m.

Nydelig dag ute på sjøen

Den tredje utfordringen kom på vei hjem på søndag. Da vi skulle ta inn seilene før vi skulle inn til havna. Forseilet låste seg i rulla nede og Rune brukte 5 min i relativt sterk vind for å prøve å løsne det. Noe han klarte. Godt jeg hadde med en erfaren seiler. Alternativ løsning hadde vært å ta ned forseilet helt.

Hva nå?

Og så kommer det en liten video fra denne turen også. Må bare rekke å redigere den 😃👍🏻

3 blide gutter på tur

Gleder meg utrolig mye til neste helg for da er det langhelg og jeg har fri i 4 dager. Blir vel båt da vel?!