I går ble jeg offer for min første skikkelige tabbe med båten. Egentlig to tabber. Men jeg tenker, like greit å få de først som sist.

Motorhavari?

Vi kom oss av gårde akkurat som planlagt. Blide og glade på tur fra Gressvik til Vollen. Det var meg som vanlig, og med meg hadde jeg den erfarne seileren Håkan, faren til en kompis av min sønn. Men vi kom ikke langt før det begynte å ryke nede i salongen. Lettere sort røyk med lukten av svidd gummi. Uerfaren som jeg var stoppet jeg ikke motoren med en gang. Sannsynligvis var det allerede for sent, men kanskje kunne det reddet noe. Det får vi aldri vite.

På vei helt uvitende om hva som ventet oss…

Vi saktet ned tempo, og åpnet alle luker for å lufte ut. Så etter nærmeste nødhavn som gudsjelov var rett i nærheten. Vi satte kursen inn for Marnetvika i rolig tempo. Der er det marina og en fyllestasjon, samt retaurant og et verksted. Vi så oss ut en utstikker som vi tenkte at vi skulle legge til ved. Så kunne vi se nærmere på hva som hadde gått galt. Det vi ikke så var at det kun var 1m dybde rett ved kaia. Og 2,5 m inn ved bensinfyllingen. Vi valgte den nærmeste kaia for å ikke forstyrre fyllingen. Vi var litt stresset pga røyken.

Dunk!

Det var akkurat det det sa. Et svakt lite dunk i kjølen. Vi hadde svært lav fart gudsjelov så jeg håper at det ikke ble noen større skade ut av det lille dunket. Det ser i alle fall ikke slik ut så langt.

Du har de som har gått på grunn, og de som skal gå på grunn.

Kjent seiler sitat

Jeg har nå gått på grunn og hører til den første gruppen. Hurra! He he he…

Så vi endret kurs og gikk inn ved drivstoffpumpene der vi la til. Derfra fikk vi åpnet motorrommet og sett om vi så noe feil. Og mens vi holdt på med det la jeg ut hølgende melding i gruppa «Seilere på Facebook»:

Ivrig og veldig god hjelp på Facebook gruppa «Seilere på Facebook»

Reparasjoner

Gjett om jeg fikk respons. Det er en helt fantasitisk og hjelpsom gruppe. Og raskt fikk jeg kontakt med Asle som ville videochatte med oss. Det hjalp oss veldig. Selv om vi allederde var på vei inn for å se på impelleren fikk vi veldig gode råd. Vi hadde ikke nok verktøy ombord, så turen gikk bort til båtverkstedet der de var veldig behjelpelige med å låne oss det vi trengte. Impeller ble skiftet, løse deler fjernet fra slanger og varmeveksler.

En svært ødelagt impeller.

Så vi startet opp motor med friskt mot igjen. Moren gikk fint og kjølevannet kom inn og gikk igjennom systemet som det skal. Men det gikk ikke ut av båten. Snarere tvert i mot strømmet det inn i kjølsvinet. Grøss og gru.

Vi ringte opp Asle igjen og fikk kyndig guiding igjennom systemet der vi til slutt endte oppå nede i lydpotta som er plastbasert. Eller for å si det sånn, det som var igjen av den.

Rester av lydpotte

Dyre råd var gode så vi fant ut at vi kunne lage en midlertidig løsning ved å sage over noen av restene av rør som var igjen og skjøte sammen to eksosrør. Se bildet under for løsning.

Nødløsnig med skjøting av eksosen

Det fungerte og vi kunne ta oss helskinnet tilbake til Gressvik Marina Service AS, som vil se på båten på tirsdag morgen når de er tilbake på jobb. Snakket med en av de ansatte der som tok tlf sent en lørdang ettermiddag og sa at det bare var å sette den der hvis det var plass der. Noe vi gjorde.

Herremåltid

Vi hadde gledet oss til et skikkelig måltid med Hvaler reker på vei oppover Oslofjorden. Men det ble i stedet konsumert nedi båten før vi satte kursen hjemover med bilen.

En andektig Håkan nyter reke måltidet. Jeg skylder ham en ny seiltur.

Vi rakk en liten morsom ting til. Nemmemlig å filme båten med en drone som Håkan hadde med seg. Det var kjempe gøy og resultatet får dere se en annen dag.

Og oppfølging ift reparasjoner skal dere få. 😀

PS! Jeg fikk i alle fall mer tid til å rydde ut av leileigheten min om ikke annet. Og solgt flere av tingene mine.


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *