Her vil du finne mange gode tips til deg som er nybegynner på en seilbåt. Øverst vil du finne tips og råd jeg har fått direkte fra ulike personer med seilerfaring. Nederst finner du tips i kommetarfelt fra alle som har hatt lyst til å bidra. Noe jeg setter veldig stor pris på og som helt sikkert vil hjelpe meg på veg.

Tips til kjøp av båt

Her vil det komme mange flere tips etter hvert. Jeg prøver å samle opp alt jeg får underveis. Men til syvende og sist må du vurdere selv. Som en av båtselgerne jeg snakket med sa: «Hvis du snakker med 3 båteiere vil du fåt 4 ulike råd». Det tar jeg med meg videre og stoler på egen vurdering i tillegg til alle råd.

Generelle tips:

  • Kjøp en båt du kan manøvrere alene. Da er for eksempel rulleforseil noe som kan være viktig. Flere har også anbefalt å ha rullestorseil, men det er ikke så viktig på mindre båter. Men kommer du opp i 40 fot er det nok smartere.
  • Viktig at alle føringer av tau går bak til cocpit. Det gjør det lettere å ha kontroll som 1 person.
  • Hvis båten har litt størrelse så er det flere som anbefaler baugpropell. Det gjør den mye lettere manøvrerbar i båthavna særlig ved vind og strøm. (Tro meg, jeg har prøvd…)
  • Hvis du skal bo i båten bør det være god ståhøyde nede i salongen.
  • Du må regne med en god del vedlikehold når du kjøper deg båt. Det er uungåelig. Lær deg heller å like det og se på det som en måte å bli godt kjent med båten på.
  • Ta seilkurs og båtførerprøven så fort som mulig. Helst før du begynner å vurdere kjøp.
  • Det er en fordel om båten har nyere seil da det er dyrt å bytte ut.

Sjekkpunter ved kjøp av seilbåt:

  • Ta med en båtkyndig til besiktigelse. Det anbefales å bruke en takstmann.
  • Båten skal være ren og ryddig, og uten skader som selger ikke allerede har opplyst om.
  • Lukte godt nedi (ikke fuktig, septik eller diesel).
  • Spør om den har vært på grunn og evt reparert. Be om å få se kvitteringer.
  • Oljesøl i kjølen eller spor av drivstoff/olje/vannlekasjer i motorrom er ikke bra.
  • Men vær samtidig på vakt om båten er påfallende finskrubbet helt nylig. Kan selger prøve å skjule noe?
  • Hvis selger lufter hele båten rett før du kommer kan det også tyde på at noe har luktet. Start nedi båten for å lukte umiddelbart.
  • Skroggjennomføringer, slanger og eksosanlegg er i bunn og grunn forbruksvarer. Men slikt koster penger, innimellom enormt mye penger, særlig om det er snakk om motordeler. Det er et stort pluss om vitale deler er fonyet i nyere tid.
  • Sjekk nøye for lekasjer fra vinduer og luker. Det beste er å se båten en virkelig regnvåt dag eller ta en prøvetur i solid sjøgang.
  • El-anlegget skal være ryddig og helst skikkelig merket. Sjekk at alt utstyr virker.
  • Elektronikk går ut på dato. Masse teknisk utstyr skal ikke utløse topp-priser om utstyret er av eldre årgang.
  • Slitt kalesje er et godt prutningsargument.
  • Om motoren starter raskt uten for mye røyk, og går jevnt og lunt, begynner vi å nærme oss et godt kjøp.
  • Giret skal ikke slamre, rakle eller slå for mye, motoren må ikke vise tegn på sluring, og alle kontroller må gli mykt og jevnt.
  • Ta av oljelokket når motoren går. Det skal ikke «blåse» mye luft opp fra lokket, og oljen i ventildekslet må ikke ha spor av tett, lyst skum (også kalt «majones»).
  • Oljepinne (ikke være sort)
  • Lytte til motor (skal gå som en klokke)
  • Kjølevesken skal være klar og uten ubehagelig, brent lukt.
  • Ligger båten jevnt i vannet?
  • På prøveturen testes styring forover og akterover og girfunksjon. Ta også opp seilene.
  • Hold hele tiden øye med oljetrykk og temperatur.
  • Varmstart bør skje ved et kjapt klikk på nøkkelen.
  • Sjekk gjerne ladespennigen med et multimeter. 14,4 volt er et godt resultat.
  • Undersøk på nettet om motoren har problemer. Kjøp av de «havariutsatte» modellene til Volvo Pentas D-serier innebærer desverre en viss risiko når reklamasjonsretten har gått ut.
  • En del poengsmotorer har vist seg å være utsatt for problemer med korrosjon og el-problemer når årene begynner å tynge.
  • Er det nyere seil? Å skifte seil er dyrt.
  • Lurt med en permanent avfukter båten
  • Spør om vedlikehold og hvem det er gjort av (olje og oljefilter bør skiftes hvert år). Be gjerne om kvitteringer.
  • Spør når riggen sist ble sjekket (bør gjøres hvert 2. år)
  • Ha respekt for selgeren. Det er lov å prute, men skambud er bare frekt. Sjekk med teakstmenn, båtselgere, venner, nettsider (som andre like båter på finn.no) og importør hva ca verdi på den modellen er.
Espen og Hilde som bor i båt
Idyll. Espen og Hilde har bare bodd i båt i et år, men angrer ikke et sekund på valget de tok i fjor sommer. (Kilde: Flickr)

Tips til å bo i båt

Å bo i en seilbåt:

  • Ha en god kjøkkenløsning (Pentry)
  • Smart med en dieselvarmer som sørger for varme ombord og gjerne et annet alternativ i tillegg. Jeg bruker strømovner styrt med WiFi.
  • Gode batterier og tilkoblingsmulighet til landstrøm så du ikke får utfordringer med det du har behov for ombord
  • Legg båten med akterenden inn så det er lettere å komme inn og ut om vinteren (i boblehavn eller havn som ikke fryser)
  • Pelletsovn varmer godt om vinteren
  • Fint om båthavna har vann tilgjenglig om vinteren
  • Tilpass til barna og familiens behov
  • Velg en båt som er sjødyktig selv om den bare skal ligge på til kai
  • Du får mer båt for pengene med en seilbåt, fremfor en tilsvarende motorbåt
  • Kalesje over utearealet gir mer boareal, og ekstra «kjøleskap» i vinterhalvåret
  • Se etter en godt isolert båt med sikringsskap og landstrømkontakt
  • Sett deg godt inn i alt det som har med båtsikkerhet å gjøre
  • Vær forberedt på at ting kan gå istykker og trenger reperasjon
  • Isolasjon er et pluss (kjøp matter om vinteren og legg over båten)
  • Kunne ligge utstrakt i lugarene, lukke døra på toalett, stå helt oppreist flere steder

Tips til seiling

Seiling

  • Håndter alltid storseilet før forseil når du er alene
  • Enkel seiltrim slipp alt ut til det blafrer og stram inn til blafringen stopper. Ellers er det den harde veien. Og drei båten opp mot vinden når seilet skal ned
  • Et lite tips er å høre med seilere som har prøvd lik type båt, da mange båter oppfører seg forskjellig, i diverse vindretninger osv

Kommentarer

Vil du legge inn en kommetar? Vær så vennlig å bruke et språk som er enkelt og forståelig for de som aldri har vært i en seilbåt.

På forhånd tusen takk for alle gode innspill!

PS! Rakker du ned på andres båtmerker og meninger uten en god begrunnelse vil jeg ikke ta deg seriøst. Og dermed også slette innlegget ditt.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *